onsdag 10 november 2010

Lakrits .. det nya svarta guldet


Nu har alla börjat fatta.. Lakrits är bra och beroende framkallande.. rena läkekonsten.... kan ju ibland behövas när jag nafsar.. *s*
Titta på denna lilla filmlänk... Jag vet att jag är bra men nu säger dom att jag är bäst..
Lakrits är på fram marsch... det är jag det...
http://www.gp.se/gptv?path=gptv.abcdn.net/TV-ARKIV/Varlden/Sverige&playfile=18870_Lakritsboom_i_Sverige_131176.pls&autostart=1

Har du tröttnat på vinsmuttande, chokladfrossa, kaffesnobberi och surdegsbak? Har du fått nog av gröna beska teer och whisky med tungvrickande namn? Då är det hög tid att släppa fram lakritsråttan inom dig.
Lakrits härstammar från en baljväxt som blir 30-100 centimeter hög.
Växten har meterlånga, relativt tjocka rötter, ur dessa utvinner man lakritssmaken.
Växer vilt och odlas framför allt kring Medelhavet och i västra Asien.
Lakritsens naturliga färg är rödbrun men i kontakt med syre blir den svart.
Lakritsroten har enligt sägnen använts som läkeväxt i över 4 000 år.
På 1500-talet började man sälja lakrits på apotek för dess helande egenskaper.
Kan höja blodtrycket.

Är du i sådana fall en suris, saltis eller sötis? I Elina Forselius butik Lakritsroten i Stockholm kan du bejaka alla dina svarta sidor. Här finns det nämligen över 400 sorters lakrits i alla dess former.
– Idén med butiken var att lakrits ska få ett bättre rykte som egen, unik smak. Det är ett godis med enorm bredd i smaken. Jag ville helt enkelt sprida lite lakritslycka, säger hon.
Enligt Elina Forselius råder det ingen tvekan om att vi är mitt uppe i en lakritsboom:

– Det märks bland annat på att lakrits dyker upp i allt fler former. Det finns lakritsskorpor, lakritsteer, lakritstvålar och lakrits i alla möjliga och omöjliga kombinationer. Det arrangeras till och med lakritsprovningar.
Och man ska inte varar rädd för att prova nya sätt att njuta sin lakrits. Våga prova, uppmanar hon.

– Söt lakritsfudge är till exempel gott tillsammans med grönmögelost och ett glas rödvin. Och man kan gärna använda lite i maten, exempelvis i köttfärsen.
Och ja, säger hon, man kan bli beroende av lakrits.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar